שעות פתיחה: ימים א' - ה'
בוקר
- 09:00 - 14:00
אחה"צ - 16:00 - 20:00
יום ו' 09:00-14:00

בית חב"ד

אהוד בן גרא 8
בית כנסת / מרכז פעילות

הרב שלמה בוטבול

שליח הרבי ויו"ר בית חב"ד המרכזי
054-4702338

הרב אהרון בוטבול

שליח הרבי ומנכ"ל בית חב"ד המרכזי
050-6438014

במילה אחת: ככה!

היום אני עומד לעצבן הרבה אנשים, לא בכוונה, ולא כי אני נהנה מזה, אלא פשוט כי לפעמים האמת הכי פשוטה עשויה להרגיז..

היום אני עומד לעצבן הרבה אנשים, לא בכוונה, ולא כי אני נהנה מזה, אלא פשוט כי לפעמים האמת הכי פשוטה עשויה להרגיז.

אתחיל בסיפור שאני דולה מהזכרון משנות ילדותי. יצחק שמיר, שהיה אז ראש ממשלת ישראל, היה ידוע בעמידתו האיתנה והעיקשת מול כל נסיון של נתינת חלקים מארץ ישראל לאויבינו. במסגרת ביקור ממלכתי שעשה שמיר בארה"ב הוא הוזמן לנאום בפני קבוצה של כמה מאות בני נוער יהודים.

בשלב הסימפוזיון שבתום הנאום, קם צעיר אחד ושאל: אדוני ראש הממשלה, מדוע אתה מסרב בכל תוקף לוותר על ירושלים המזרחית, אתה אפילו לא מוכן לדון בזה, למה? הקהל שחיכה לתשובה מנומקת ומלומדת, הופתע לשמוע את ראש ממשלת ישראל אומר רק שתי מילים: למה? ככה!

כשהעיתונאים התנפלו עליו ושאלו, איזו מין תשובה ענית? אמר להם שמיר: ילד יהודי צריך לדעת שיש שאלות שהתשובה עליהם היא: ככה!

נכון מעצבן?

זהו, אז פרשת השבוע מביאה עמה בדיוק את המסר הזה של שמיר. אדם שנגע במת (למשל אנשי החברא קדישא), נהיה טמא ואז אין הוא יכול עוד להתקרב לבית המקדש, אינו יכול לקחת חלק בהבאת קרבנות כמו קרבן פסח וכדומה. איך יהיה טהור? אומרת התורה בפרשת השבוע: "ויקחו אלייך פרה אדומה תמימה".

הנה כמה פרטים: הפרה האדומה צריכה להיות בת שלוש, היא נשחטת על הר הזיתים, אז שורפים את הפרה המתה, אל האש יש להוסיף חתיכת ארז, אזוב ותולעת שני. את האפר מערבבים עם מי מעיין, את המים הללו יש להתיז על האדם הטמא (ההוא מהחברא קדישא, נעבאך) בשתי הזדמנויות. ואז, האדם נעשה טהור והוא שוב יכול להכנס לבית המקדש וכולי.

תשאלו למה? למה פרה? למה אדומה? למה לשרוף? הנה התשובה: למה? ככה! ממש ככה. הקב"ה לא נתן לנו הסבר לזה, כי יש דברים שהתשובה עליהם היא, ככה!

אז נכון, מצד אחד אנחנו עסוקים כבר 3300 שנה בלימוד התורה, בהבנת הדברים ובביאורם, המשנה והתלמוד, מחכמי ישראל ועד הנערים שיושבים כרגע בישיבה ולומדים תורה, כולם עוסקים בהבנת דברי התורה, והם כן שואלים הרבה מאוד 'למה'. והם מקבלים הסברים, ולרוב כמה וכמה הסברים לכל שאלה. אבל, בבסיס הקיום של העם הזה ישנה ידיעה עמוקה ואמונה איתנה, שיש דברים שהתשובה עליהם היא ככה! בל נשכח שכשהציעו לנו את התורה לא ממש שאלנו למה ואיך, רק אמרנו "נעשה ונשמע".

לא רוצה לגעת בפוליטיקה, אבל במקרה של ירושלים, אני מסכים עם מר שמיר ז"ל. ואם תשאלו למה? אענה רק במילה אחת, ככה!

שבת שלום,
זלמן וישצקי.

הרב זלמן וישצקי הוא שליח חב"ד בבאזל, שוויץ.

מערכת האתר

השאירו תגובה